Mindfulness i folkeskolen – virker det?

Profilbillede
dato

 Med over 2,6 mio. kr. fra TrygFonden skal effekten af folkeskolelæreres efteruddannelse i mindfulness, og hvorvidt indsatsen kan hjælpe til at styrke elevers mentale sundhed, undersøges. Godt 200 skolelærere er allerede uddannet i mindfulness-programmet, og på Skaarup Skole i Svendborg er de umiddelbare erfaringer hos både lærer og elever positive.

Mentale sundhedsproblemer blandt børn og unge er udbredte, men mental sundhed kan trænes i lighed med fysisk sundhed. Med det formål at forebygge mental sygdom blandt børn og unge har Dansk Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet derfor uddannet cirka 200 skolelærere i et mindfulness-program, som lærerne kan bruge i deres klasser til undervisning og træning i mental sundhed. Forskerne har nu modtaget over 2,6 mio. kr. fra TrygFonden til at undersøge effekten af programmet hos både lærere og elever.

"Træning af den mentale sundhed kan hjælpe den enkelte til at hvile i sig selv, håndtere stress og pressede situationer og være tryg i fællesskabet. Det er vigtige egenskaber, ikke mindst hos unge, og derfor har vi udviklet et mindfulness-program, som kan klæde folkeskolelærere på til at styrke den mentale sundhed hos deres elever", fortæller Lone Overby Fjorback, lektor, speciallæge i psykiatri og centerchef ved Dansk Center for Mindfulness.

 Mindfulness-programmet ”.b” er sammen med forskergruppen udviklet af og til folkeskolelærere, som kan bruge det i klasserne til undervisning og træning i mental sundhed. Metoden handler om at opøve en evne til at håndtere stress og andre mentale udfordringer ved at træde lidt tilbage og observere tanker og følelser uden at blive revet med. De 200 skolelærere, der har gennemgået efteruddannelsesforløbet, skal nu gennemføre programmet blandt deres elever på 5.-8. klassetrin

"Målet med indsatsen er i sidste ende at opnå en positiv effekt på elevernes livskvalitet, trivsel og tilfredshed med skolelivet. Vi er derfor meget glade for TrygFondens donation, der giver os mulighed for at undersøge effekten af lærernes efteruddannelsesforløb og dermed finde ud af, om der er behov for justeringer – til gavn og glæde for både lærere og elever", siger Lone Overby Fjorback.

I Svendborg øves både tabeller, verber og mindfulness

Blandt de skolelærere, som har gennemgået forløbet, er Anita Røhling Sørensen fra Svendborg. Hun er lærer for 6.A på Skaarup Skole, og her er erfaringerne med at træne mindfulness med eleverne positive:

 "I vores klasse bruger vi mindfulness til at ”komme tilbage til kroppen” og håndtere negative og forstyrrende tanker og følelser. Det kan være en stor hjælp for den enkelte, når vi er i gang med noget, som måske opleves meget vanskeligt, frustrerende eller kedeligt. Det kan også være et vigtigt redskab i sociale relationer, hvor man måske føler sig presset eller utryg. Vores fokus på den mentale sundhed i klassen har samtidig styrket fællesskabet og forståelsen for hinanden. Alle ved, at vi hver især indimellem kan have det svært, og vi ved, hvordan det føles. Men vi ved også, hvordan vi kan hjælpe hinanden – og os selv – til at få det bedre og håndtere situationen, når den opstår", fortæller Anita Røhling Sørensen.

TrygFonden har støttet projektet med 2.635.500 kr., der udover at gå til undersøgelsen af effekten af programmet hos både lærere og elever, skal bruges til at dele erfaringerne til inspiration for skoler i hele landet. Donationen er givet som led i TrygFondens samlede arbejde for at skabe tryghed og styrke den mentale sundhed og trivsel blandt især børn og unge.

"Mentale helbredsproblemer udgør den største sygdomsbyrde blandt børn og unge, og vi er glade for at støtte initiativer og projekter, der kan gøre en forskel på området. Brugen af mindfulness i skolen er interessant, ligesom det er positivt, at elevernes evne til at fordybe sig, være opmærksomme og nærværende kan trænes ligesom tabeller og bøjning af tyske verber. Vi håber, at undersøgelsen vil vise nogle positive resultater, som på sigt kan komme skoleelever i hele landet til gavn", siger Ida Hagemann, projektchef i TrygFonden.

Kilde: Redaktionen