BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Har du særlig viden og erfaringer med dansk som andetsprog (DSA) og brænder for dette område? Vil du facilitere mangfoldige læringsmiljøer, der understøtter alle børns deltagelse, trivsel, læring, udvikling og dannelse indenfor 0-6 års området? Og ønsker du at gøre en særlig forskel for børn i udsatte positioner?
Om jobbet
Du vil blive ansat i Det fælles kompetenceteam, som består af fire kompetencepædagoger, hvoraf to har specifikke DSA-kompetencer. Det fælles kompetenceteam er et centralt team, der understøtter alle dagtilbudsområder, og du vil referere til den ene leder af Det fælles kompetenceteam.
Det fælles kompetenceteam samarbejder med pædagogiske teamledere og medarbejdere i alle dagtilbudsområder i Svendborg Kommune i afgrænsede perioder om fastlagte mål for udvikling af mangfoldige læringsmiljøer og understøttelse af børn i udsatte positioner.
I samarbejdet med pædagogiske teamledere og medarbejdere skal du bidrage til fagligt løft af kvaliteten i den pædagogiske praksis i børnehusene og Dagplejen, så flersprogede børn udvikler deres dansksproglige kompetencer og opnår deltagelsesmuligheder.
Som kompetencepædagog – DSA vil du have et særligt fokus på kapacitetsopbygning af børnehuse og Dagpleje inden for dansk som andetsprog og det interkulturelle område. Du vil bidrage med viden om sprog og DSA, det interkulturelle forældresamarbejde, samt bidrage til at kvalificere det tværfaglige samarbejde ift. børn og forældre med flerkulturel baggrund i udsatte positioner.
I samarbejde med kollegaer i Det fælles kompetenceteam skal du bidrage med nye og nysgerrige perspektiver til løsning af pædagogiske udfordringer og kunne kvalificere det pædagogiske arbejde samt samarbejdet med forældrene.
Dine opgaver vil bl.a. bestå i:
- At udvikle og motivere arbejdet med børn i udsatte positioner samt arbejdet med mangfoldige læringsmiljøer med afsæt i børnegruppens behov.
- At understøtte arbejdet med det interkulturelle område; herunder at give råd og vejledning til arbejdet med flersprogede børn, deres deltagelsesmuligheder, interkulturelt forældresamarbejde samt tværfagligt samarbejde
- At understøtte det sproglige arbejde, herunder arbejdet med dansk som andetsprog; fx udarbejdelse af handleplaner, Sprogklar, sprognetværk og opkvalificering af nye medarbejdere med fokus på sprog og DSA.
- Sprogvurderinger af børn udenfor dagtilbud ved hjemmebesøg
- Orientering om og understøttelse af obligatorisk læringstilbud til forældre med børn i målgruppen
- At understøtte overgangen fra dagtilbud til skole for flersprogede børn og forældre i forårs-SFO, herunder koordinering af sprogfaglige overleveringer til DSA-team i PPR og skolerne.
Du vil deltage i sparringsmøder med Det fælles kompetenceteam samt i pædagogfaglige netværksmøder med øvrige kompetencepædagoger fra Lokale kompetenceteams tilknyttet dagtilbudsområderne.
Om dig
- Du er uddannet pædagog og har en høj faglighed, som du kan sætte i spil i udviklingen af mangfoldige læringsmiljøer
- Du har relevant viden og erfaring med dansk som andetsprog og interkulturel pædagogik ift. børn i 0-6 års alderen og gerne efteruddannelse på diplomniveau i DSA samt andre relevante kurser – fx viden om NEST, neuroaffektiv pædagogik og Tryghedscirklen
- Du reflekterer både over egen og andres praksis og tager altid afsæt i et barneperspektiv
- Du er anerkendende, engageret og initiativrig og kan skabe tillidsfulde samarbejdsrelationer
- Du arbejder systematisk og kan planlægge, udføre og evaluere udviklende forløb i pædagogisk praksis
- Du kan arbejde selvstændigt og tage ansvar samt er fleksibel og kan justere dig afhængigt af opgaven
Det fælles kompetenceteam
Vi er et lille team, der via engagement, fagligt fokus, udviklingsenergi og pragmatisk tilgang forsøger at gøre en positiv forskel for børn, forældre og samarbejdspartnere i og uden for dagtilbud.
Vi er opmærksomme på, at tryghed og tillid er vigtige forudsætninger for, at vi kan yde vores bedste i arbejdet, og vi trives alle i en uhøjtidelig omgangsform, hvor humor har en god plads i vores kommunikation og hverdag.
Dagtilbud i Svendborg Kommune
Dagtilbud i Svendborg Kommune består af fem dagtilbudsområder, hvor det ene område er Dagplejen. De fire øvrige dagtilbudsområder har hver seks-syv børnehuse.
I Svendborg Kommune arbejder alle dagtilbud ud fra et fælles værdisæt, hvor ’En barndom i bevægelse’ er et centralt begreb. Den fælles retning er beskrevet i ’Vision, Mission og Fælles pædagogisk grundlag’ og finder her.
I vores dagtilbud har vi ambitioner på alle børns vegne. Vi går foran, bagved og ved siden af børnene, mens de vokser, leger, lærer og udfolder sig. Her kan børn skabe sig og have en barndom i bevægelse.
Vi har betydning i børns liv. Med afsæt i de voksnes faglige fællesskaber og gode relationer, skaber vi en hverdag, hvor børn og voksne trives.
Den gensidige respekt på tværs af fagligheder og vores åbenhed for nye ideer er grundlaget i det gode arbejdsmiljø, hvor vi hjælper hinanden og udvikler os sammen. På de svære dage rykker vi sammen i bussen.
’Det bedste er, når man har nogen at lege med’. Det synes børnene, og det synes vi voksne også.
Svendborg Kommune som arbejdsplads
Svendborg Kommune er i vores øjne en arbejdsplads af en helt perfekt størrelse: Vi er små nok til at være tæt på hinanden i et varmt uhøjtideligt fællesskab med korte kommandoveje og uden skjulte dagsordner. Og vi er store nok til at have god plads til ambitioner, høj faglighed og rige muligheder for udvikling.
Vi holder af hverdagen og insisterer på, at det skal være rart at gå på arbejde. Vi har travlt, men ikke for travlt til at hjælpe hinanden.
Vores værdier findes ikke kun på papiret, vi bruger dem faktisk som kompas hver dag. Vi møder hinanden i øjenhøjde, i dialog og med tillid, og sammen skaber vi en tryg ramme, hvor vi alle kan løse vores opgaver selvstændigt, fleksibelt og ansvarligt.
Kontakt os
Du er meget velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller ønsker flere oplysninger om arbejdet som kompetencepædagog - DSA.
Leder: Christina Lindholm, Det fælles Kompetenceteam, tlf.: 51 52 46 56
Løn- og ansættelsesforhold
Du ansættes på 37 timer – evt. med mulighed for færre timer.
Tiltrædelse d. 1. oktober 2024.
Løn- og ansættelsesvilkår sker i henhold til gældende overenskomst med BUPL.
Der indhentes straffe- og børneattest på den ansøger, som bliver ansat.
Ansøgningsfrist og samtaler
Stillingen søges elektronisk, og du bedes vedhæfte eksamenspapirer, relevante bilag og referencer.
Ansøgningsfrist er tirsdag d. 27 august, og vi forventer at afholde samtaler fredag d. 30 august.
Velkommen til Svendborg - Øhavets hovedstad!
Svendborg har en suveræn beliggenhed midt i den skønneste natur, på kanten af det Sydfynske Øhav og med en mini-metropol, der byder på det hele. Vi tøver ikke, når vi med stolthed kalder Svendborg for Fyns kulturhovedstad. Vi har en charmerende bymidte og livlig handelsby med teatre og museer samt et rigt foreningsliv. Vores dagtilbud og folkeskoler er i top og med særligt fokus på bevægelse og sport, og vi har flere videregående uddannelser, som snart samles i et attraktivt uddannelsesmiljø ved havnen. Svendborg er placeret midt i landet med en halv time til Odense og under to timer til København og Århus. Svendborg er med sine knap 60.000 indbyggere Fyns andenstørste kommune.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Svendborg Kommune
-Virksomheden tilbyder:
-Arbejdsgiver:
Svendborg Kommune, Grubbemøllevej, 22, 5700 Svendborg
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 27-08-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6097076